MINGGU KE-20
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S5
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 16/05/2011 (Isnin)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Objektif
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
3) Menguji keupayaan prestasi akademik masing-masing
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru
Kelas : 4S4
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 10.55-12.05
Tarikh : 16/05/2011 (Isnin)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Objektif
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
3) Menguji keupayaan prestasi akademik masing-masing
Nilai Murni: Sabar, Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 95% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 12.05-12.40
Tarikh : 16/05/2011 (Isnin)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Esei
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
3) Menguji keupayaan prestasi akademik masing-masing
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru
______________________________________________________________________________
Cuti Umum
Hari Wesak
17/05/2011 ( Selasa )
__________________________________________________________
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 18/05/2011 (Rabu)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Esei
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengenalpasti soalan-soalan esei yang sukar dijawab
3) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru
____________________________________________________________________
Kelas : 4S4
Subjek : Ekonomi
Masa : 11.30-12.40
Tarikh : 18/04/2011 (Rabu)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Esei
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengenalpasti soalan-soalan yang sukar dijawab seperti soalan pengiraan pendapatan boleh guna
3) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
4) Menguji keupayaan prestasi akademik masing-masing
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 95% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru. Pelajar dapat menjawab semula soalan yang sukar dijawab hasil
daripada perbincangan dengan guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 18/05/2011 (Rabu)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Objektif
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
3) Menguji keupayaan prestasi akademik masing-masing
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru
_____________________________________________________________________________
Hari Khamis
19/05/2011
Sambutan Hari Guru
Tiada proses P&P dijalankan kerana semua pelajar dan guru terlibat dalam perhimpunan sempena menyambut Hari Guru peringkat sekolah
______________________________________________________________
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K1
Subjek : Perdagangan
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 20/05/2011 (Jumaat)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Objektif
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
3) Menguji keupayaan prestasi akademik masing-masing
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru. Pelajar akan bertanyakan soalan yang tidak difahami kepada guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 20/05/2011 (Jumaat)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Esei
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengenalpasti soalan-soalan esei yang sukar dijawab
3) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru. Pelajar yang tidak memahami soalan akan bertanyakan kepada guru
MINGGU KE-21
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S5
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 23/05/2011 (Isnin)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Esei
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengenalpasti soalan-soalan yang sukar dijawab seperti soalan pengiraan pendapatan boleh guna
3) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
4) Menguji keupayaan prestasi akademik masing-masing
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 95% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru. Pelajar dapat menjawab semula soalan yang sukar dijawab hasil
daripada perbincangan dengan guru
Kelas : 4S4
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 10.55-12.05
Tarikh : 23/05/2011 (Isnin)
Tajuk : Pendapatan Dan Penggunaan Pendapatan Individu
Subtajuk : Konsep Pelaburan
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan maksud pelaburan
2) Menerangkan tujuan melabur
3) Mengenalpasti cara-cara melabur yang bijak
Nilai Murni: Sabar, Rajin dan Prihatin
ABM: Buku Teks dan Buku rujukan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan memahami tajuk ini
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 12.05-12.40
Tarikh : 23/05/2011 (Isnin)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Objektif
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
4) Membetulkan jawapan yang salah
5) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
6) Menguji keupayaan prestasi akademik masing-masing
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15 - 9.25
Tarikh : 24/05/2011 (Selasa)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Esei
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengenalpasti soalan-soalan esei yang sukar dijawab
3) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 95% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru
Kelas : 4K1
Subjek : Perdagangan
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 24/05/2011 (Selasa)
Tajuk : Perbincangan dan Ulangkaji Soalan Kertas Ujian Pertengahan
Subtajuk : Soalan Esei
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Membetulkan jawapan yang salah
2) Mengenalpasti soalan-soalan esei yang sukar dijawab
3) Mengetahui contoh soalan yang berorientasikan SPM sebenar
Nilai Murni: Berdikari, Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan dan kertas jawapan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang soalan yang dibincangkan
oleh guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 25/05/2011 (Rabu)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Perjanjian Aqabah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perjanjian Aqabah Pertama dan Aqabah Kedua
2) Menerangkan konsep hijrah
3) Menghuraikan sebab dan tujuan hijrah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk yang dibincangkan
oleh guru
____________________________________________________________________
Kelas : 4S4
Subjek : Ekonomi
Masa : 11.30-12.40
Tarikh : 25/05/2011 (Rabu)
Tajuk : Isirumah Sebagai Pengguna
Subtajuk : Permintaan
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menerangkan maksud permintaan
2) Menyatakan tindakbalas pengguna apabila harga berubah
3) Menerangkan hokum permintaan
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku Teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 95% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk ini
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 25/05/2011 (Rabu)
Tajuk : Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah
Subtajuk : Kerasulan Nabi
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menerangkan keperibadian dan kerasulan Nabi Muhammad SAW
2) Menghuraikan penyebaran islam di Makkah
3) Mengenalpasti reaksi masyarakat Arab terhadap islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku Teks dan Buku rujukan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk yang dibincangkan
oleh guru. Pelajar berinteraksi dengan guru jika terdapat masalah semasa P&P
dijalankan
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S5
Subjek : Ekonomi
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 26/05/2011 (Khamis)
Tajuk : Isi Rumah Sebagai Pengguna
Subtajuk : Konsep Isi Rumah (Bab 3)
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menerangkan maksud isi rumah
2) Menerangkan peranan isi rumah
3) Menyatakan objektif penggunaan isi rumah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 95% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk ini dan pelajar
berinteraksi dengan guru
____________________________________________________________________
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 26/05/2011 (Khamis)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Piagam Madinah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kepentingan hijrah
2) Mengenalpasti piagam Madinah
3) Menerangkan kandungan piagam Madinah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55 – 11.30
Tarikh : 26/05/2011 (Khamis)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Perjanjian Aqabah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perjanjian Aqabah Pertama dan Aqabah Kedua
2) Menerangkan konsep hijrah
3) Menghuraikan sebab dan tujuan hijrah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk yang dibincangkan
oleh guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K1
Subjek : Perdagangan
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 27/05/2011 (Jumaat)
Tajuk : Perniagaan Dalam Negeri (Bab 3)
Subtajuk: Dokumen Perniagaan Dalam Negeri
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan dokumen semasa urusniaga seperti borang pesanan, nota serahan, invois dan sebagainya
2) Menerangkan dokumen semasa urusniaga seperti borang pesanan, nota serahan, invois dan sebagainya
Nilai Murni: Sabar, Bersungguh-sungguh dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami tajuk ini dan menunjukkan semangat yang tinggi
untuk belajar
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 27/05/2011 (Jumaat)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Perjanjian Aqabah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perjanjian Aqabah Pertama dan Aqabah Kedua
2) Menerangkan konsep hijrah
3) Menghuraikan sebab dan tujuan hijrah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 90% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
kebanyakan pelajar memberi perhatian dan kerjasama yang baik. Sesi menjawab
soalan juga berjalan dengan lancar.
MINGGU KE-24
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S5
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 13/06/2011 (Isnin)
Tiada proses P&P diadakan kerana guru telah mengambil cuti sakit
Kelas : 4S4
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 10.55-12.05
Tarikh : 13/06/2011 (Isnin)
Tiada proses P&P dijalankan kerana guru telah mengambil cuti sakit
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 12.05-12.40
Tarikh : 13/06/2011 (Isnin)
Tiada proses P&P dijalankan kerana guru telah mengambil cuti sakit
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15 - 9.25
Tarikh : 14/06/2011 (Selasa)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Piagam Madinah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kepentingan hijrah dan piagam madinah
2) Menerangkan kepentingan hijrah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk yang dibincangkan
oleh guru
Kelas : 4K1
Subjek : Perdagangan
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 14/06/2011 (Selasa)
Tajuk : Perniagaan Dalam Negeri (Bab 3)
Subtajuk: Dokumen Perniagaan Dalam Negeri
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan dokumen semasa urusniaga seperti borang pesanan, nota serahan, invois dan sebagainya
2) Menerangkan dokumen semasa urusniaga seperti borang pesanan, nota serahan, invois dan sebagainya
Nilai Murni: Sabar, Bersungguh-sungguh dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami tajuk ini dan menunjukkan semangat yang tinggi
untuk belajar
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 15/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Piagam Madinah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kepentingan piagam madinah dan penyebaran islam
2) Menerangkan kepentingan piagam madinah dan penyebaran islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk yang dibincangkan
oleh guru
____________________________________________________________________
Kelas : 4S4
Subjek : Ekonomi
Masa : 11.30-12.40
Tarikh : 15/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Isirumah Sebagai Pengguna
Subtajuk : Permintaan
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Melengkapkan jadual permintaan individu
2) Melukis keluk permintaan
3) Merumuskan hubungan antara harga dengan kuantiti yang diminta berdasarkan rajah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku Teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 90% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk ini
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 15/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Piagam Madinah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kepentingan hijrah dan piagam madinah
2) Menerangkan kepentingan hijrah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk yang dibincangkan
oleh guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S5
Subjek : Ekonomi
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 16/06/2011 (Khamis)
Tajuk : Isirumah Sebagai Pengguna
Subtajuk : Permintaan
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Melengkapkan jadual permintaan individu
2) Melukis keluk permintaan
3) Merumuskan hubungan antara harga dengan kuantiti yang diminta berdasarkan rajah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku Teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk ini
____________________________________________________________________
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 16/06/2011 (Khamis)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Perjanjian Hudaibiyah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perjanjian hidaibiyah dan kepentingan perjanjian hudaibiyah
2) Menerangkan perjanjian hudaibiyah dan kepentingan perjanjian hudaibiyah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55 – 11.30
Tarikh : 16/06/2011 (Khamis)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Piagam Madinah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kepentingan piagam madinah dan penyebaran islam
2) Menerangkan kepentingan piagam madinah dan penyebaran islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar menunjukkan pemahaman tentang tajuk yang dibincangkan
oleh guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K1
Subjek : Perdagangan
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 17/06/2011 (Jumaat)
Tajuk : Perniagaan Dalam Negeri (Bab 3)
Subtajuk: Dokumen Perniagaan Dalam Negeri
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan dokumen semasa urusniaga seperti Resit, nota debit, invois proforma dan sebagainya
2) Menerangkan dokumen semasa urusniaga seperti Resit, nota debit, invois proforma dan sebagainya
Nilai Murni: Sabar, Bersungguh-sungguh dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami tajuk ini dan menunjukkan semangat yang tinggi
untuk belajar
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 17/06/2011 (Jumaat)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Piagam Madinah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kepentingan piagam madinah dan penyebaran islam
2) Menerangkan kepentingan piagam madinah dan penyebaran islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan rujukan
Refleksi: Hampir 90% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
kebanyakan pelajar memberi perhatian dan kerjasama yang baik. Sesi menjawab
soalan juga berjalan dengan lancar.
MINGGU KE-25
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 7.05-7.40
Tarikh : 20/06/2011 (Isnin)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Perjanjian Hudaibiyah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perjanjian hudaibiyah dan kepentingan perjanjian hudaibiyah
2) Menerangkan perjanjian hudaibiyah dan kepentingan perjanjian hudaibiyah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K3
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 20/06/2011 (Isnin)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Pembukaan Kota Makkah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembukaan semula kota Makkah
2) Menerangkan pembukaan semula kota Makkah
3) Mengenalpasti kepentingan pembukaan semula kota Makkah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 12.05-12.40
Tarikh : 20/06/2011 (Isnin)
Tiada proses P&P dijalankan kerana menyambut Hari Bapa
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K2
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 7.05-7.40
Tarikh : 21/06/2011 (Selasa)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Perjanjian Hudaibiyah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perjanjian hudaibiyah dan kepentingan perjanjian hudaibiyah
2) Menerangkan perjanjian hudaibiyah dan kepentingan perjanjian hudaibiyah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 21/06/2011 (Selasa)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Kerajaan Abbasiyah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah
2) Menerangkan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K8
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 11.30-12.05
Tarikh : 21/06/2011 (Selasa)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun yang lain
2) Menerangkan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun yang lain
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 22/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan latarbelakang kerajaan Khulafa al-Rasyidin
2) Menerangkan konsep khalifah
3) Mengenalpasti syarat dan cara pemilihan khalifa
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4S2
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 22/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Pembukaan Kota Makkah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembukaan semula kota Makkah
2) Menerangkan pembukaan semula kota Makkah
3) Mengenalpasti kepentingan pembukaan semula kota Makkah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K8
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 11.30-12.05
Tarikh : 22/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kedatangan Islam ke Asia Tenggara
2) Menerangkan teori dan bukti Islam datang dari Semenanjung Tanah Arab
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K8
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 9.45-10.25
Tarikh : 28/06/2011 (selasa)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan teori dan bukti Islam datang dari China dan India
2) Menerangkan teori dan bukti Islam datang dari China dan India
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 11.30-12.05
Tarikh : 23/06/2011 (Khamis)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Pembukaan Kota Makkah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembukaan semula kota Makkah
2) Menerangkan pembukaan semula kota Makkah
3) Mengenalpasti kepentingan pembukaan semula kota Makkah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 24/06/2011 (Jumaat)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menerangkan tugas khalifah
2) Mengenalpasti sumbangan khalifah Abu Bakar al-Siddiq
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Ekonomi Asas
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 24/06/2011 (Jumaat)
Tajuk : Kerajaan Islam Di Madinah (Bab 5)
Subtajuk : Kerajaan Abbasiyah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembentukan kerajaan Turki Uthmaniyah
2) Menerangkan sumbangan kerajaan Turki Uthmaniyah
3) Mengenalpasti faktor penyebaran Islam ke Eropah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
MINGGU KE-26
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-7.40
Tarikh : 27/06/2011 (Isnin)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan latarbelakang kerajaan Khulafa al-Rasyidin
2) Menerangkan konsep khalifah
3) Mengenalpasti syarat dan cara pemilihan khalifah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 27/06/2011 (Isnin)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan latarbelakang kerajaan Khulafa al-Rasyidin
2) Menerangkan konsep khalifah
3) Mengenalpasti syarat dan cara pemilihan khalifah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 27/06/2011 (Isnin)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menerangkan sumbangan khalifah Umar bin al-Khattab, Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib kepada umat Islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
______________________________________________________________________________
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 12.05-12.40
Tarikh : 27/06/2011 (Isnin)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 7)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan cara-cara penyebaran Islam di Asia Tenggara
2) Menerangkan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara melalui perdagangan, perkahwinan, kelahiran kerajaan islam, pengislaman raja dan golongan bangsawan serta peranan pusat kebudayaan
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 28/06/2011 (Selasa)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 7)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menerangkan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara melalui peranan mubaligh dan keistimewaan islam
2) Mengenalpasti pengaruh Islam di Asia Tenggara dalam bidang pemerintahan dan pentadbiran dan sistem pendidikan
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 28/06/2011 (Selasa)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pertembungan tamadun islam dengan tamadun lain di dunia
2) Menerangkan cara pertembungan tamadun melalui perdagangan, hubungan diplomatik, penaklukan dan ketenteraan, kebudayaan dan intelektual
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 29/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan tugas Khalifah
2) Menerangkan sumbangan Khalifah Abu Bakar al-siddiq, Khalifah Umar bin al-Khattab, Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib kepada umat Islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 29/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Bani
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembentukan kerajaan Bani Umaiyah dan Bani Abbasiyah
2) Menerangkan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah dan Bani Abbasiyah kepada umat Islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 29/06/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan dan mengenalpasti tugas Khalifah
2) Menerangkan sumbangan Khalifah Abu Bakar al-siddiq dan Khalifah Umar bin al-Khattab kepada umat Islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 9.45-10.20
Tarikh : 30/06/2011 (Khamis)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbangannya(Bab 6)
Subtajuk : Pertembungan Tamadun
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun yang lain
2) Menerangkan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun yang lain
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 10.20-11.30
Tarikh : 30/06/2011 (Khamis)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 7)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Mengenalpasti pengaruh Islam di Asia Tenggara dalam cara hidup, kesenian dan ekonomi
2) menerangkan pengaruh Islam di Asia Tenggara dalam cara hidup, kesenian dan ekonomi
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 1/07/2011 (Jumaat)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Bani
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembentukan kerajaan Turki Uthmaniyah
2) Menerangkan sumbangan kerajaan Turki Uthmaniyah kepada umat Islam
3) Menerangkan faktor penyebaran Islam ke Eropah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 1/07/2011 (Jumaat)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 7)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kedatangan Islam ke Asia Tenggara
2) Menerangkan teori dan bukti Islam datang dari Semenanjung Tanah Arab, dari China dan dari India
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
MINGGU KE-27
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-7.40
Tarikh : 4/07/2011 (Isnin)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembentukan kerajaan bani Umaiyah dan bani Abbasiyah
2) Menerangkan sumbangan kerajaan bani Umaiyah dan bani Abbasiyah kepada umat Islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 4/07/2011 (Isnin)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menerangkan sumbangan Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abu Talib kepada umat Islam
2) Mengenalpasti pembentukan kerajaan bani Umaiyah dan sumbangannya kepada umat Islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 4/07/2011 (Isnin)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Pembentukan Tamadun
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
2) Menerangkan cara dan kesan pertembungan tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
______________________________________________________________________________
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 12.05-12.40
Tarikh : 4/07/2011 (Isnin)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
(Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Politik
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pengaruh islam terhadap politik di Negara ini sebelum kedatangan barat
2) Menerangkan pengaruh islam dalam pentadbiran sebelum kedatangan barat
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 5/07/2011 (Selasa)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
(Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Politik
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menerangkan pengaruh islam dalam perundangan sebelum kedatangan barat
2) Mengenalpasti pengaruh kedatangan Islam terhadap sosiobudaya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-12.05
Tarikh : 5/07/2011 (Selasa)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 7)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan cara penyebaran agama islam di Asia Tenggara
2) Menerangkan cara penyebaran agama islam melalui perdagangan, perkahwinan, pengislaman raja dan golongan bangsawan dan sebagainya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 6/07/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pembentukan kerajaan Turki Uthmaniyah
2) Menerangkan sumbangan kerajaan Turki Uthmaniyah
3) Mengenalpasti faktor-faktor penyebaran Islam ke Eropah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 6/07/2011 (Rabu)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 7)
Subtajuk : Teori Kedatangan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kedatangan Islam ke Asia Tenggara
2) Menerangkan teori dan bukti Islam datang dari Semenanjung Tanah Arab, dari China dan dari India
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 6/07/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembentukan Kerajaan Islam Dan Sumbanganya (Bab 6)
Subtajuk : Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyatakan pembentukan kerajaan bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah
2) Menerangkan sumbangan kerajaan bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah
kepada masyarakat Islam
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 9.45-10.20
Tarikh : 7/07/2011 (Khamis)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 7)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pengaruh Islam di Asia Tenggara
2) Menerangkan pengaruh Islam dalam bidang pemerintahan dan pentadbiran, sistem pendidikan, cara hidup dan sebagainya di Asia Tenggara
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 10.20-11.30
Tarikh : 7/07/2011 (Khamis)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
(Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Politik
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyatakan pengaruh islam dalam pendidikan sebelum kedatangan barat
2) menerangkan pengaruh islam dalam pendidikan sebelum kedatangan barat
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 8/07/2011 (Jumaat)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara (Bab 7)
Subtajuk : Kerajaan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan cara penyebaran agama islam di Asia Tenggara
2) Menerangkan cara penyebaran agama islam melalui perdagangan, perkahwinan, pengislaman raja dan golongan bangsawan dan sebagainya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 8/07/2011 (Jumaat)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
(Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Politik
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyatakan pengaruh islam dalam bidang politik di Tanah Melayu
2) Menerangkan pengaruh islam dalam pentadbiran sebelum kedatangan barat
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan pelajar
bersoal jawab dengan guru
No comments:
Post a Comment