MINGGU KE 30
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-7.40
Tarikh : 25/07/2011 (Isnin)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan
Barat (Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Politik
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pengaruh Islam terhadap politik
2) Menerangkan pengaruh Islam terhadap politik iaitu dalam bidang
pentadbiran dan perundangan
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 25/07/2011 (Isnin)
Tajuk : Islam Di Asia Tenggara(Bab 7)
Subtajuk : Teori Kedatangan Islam
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan penyebaran islam di Asia Tenggara
2) Menerangkan pengaruh islam terhadap perdagangan, perkahwinan,
pengislaman raja dan golongan bangsawan, peranan mubaligh dan
sebagainya di Asia Tenggara
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 25/07/2011 (Isnin)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan Zaman Renaissance di Eropah
2) Menerangkan zaman Renaissance yang mengubah masyarakat
Eropah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
______________________________________________________________
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 12.05-12.40
Tarikh : 25/07/2011 (Isnin)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan penjelajahan dan penerokaan orang Eropah
2) Menerangkan sebab-sebab penjelajahan dan penerokaan
orang Eropah ke seberang laut
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru
dan pelajar bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 26/07/2011 (Selasa)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Mengenalpasti kesan penjelajahan terhadap masyarakat setempat
2) Menerangkan kesan penjelahan terhadap masyarakat setempat
3) Menyatakan Revolusi Pertanian dan Perindustrian di Eropah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-12.05
Tarikh : 26/07/2011 (Selasa)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Revolusi Pertanian dan Perindustrian
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan revolusi pertanian dan perindustrian
2) Menerangkan faktor-faktor yang mencetuskan revolusi pertanian
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 27/07/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan
Barat (Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Sosiobudaya
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyatakan pengaruh islam terhadap sosiobudaya
2) Menerangkan pengaruh islam terhadap sosiobudaya seperti
pendidikan, bahasa dan kesusasteraan, kesenian dan gaya hidup
sebelum kedatangan barat
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 27/07/2011 (Rabu)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kesan Zaman Renaissance di Eropah
2) Menerangkan gerakan reformation yang mengubah masyarakat
Eropah
3) Mengenalpasti kesan gerakan reformation kepada masayarakat
Eropah
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 27/07/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan
Barat (Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Politik
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan pengaruh Islam terhadap politik
2) Menerangkan pengaruh Islam terhadap politik iaitu dalam bidang
pentadbiran dan perundangan
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 9.45-10.20
Tarikh : 28/07/2011 (Khamis)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Revolusi Pertanian dan Perindustrian
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perkembangan revolusi perindustrian
2) Menerangkan ciri-ciri revolusi perindustrian seperti pengkhususan
kerja, penggunaan teknologi dan sebagainya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 10.20-11.30
Tarikh : 28/07/2011 (Khamis)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Revolusi Pertanian dan Perindustrian
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perkembangan revolusi perindustrian
2) Menerangkan ciri-ciri revolusi perindustrian seperti pengkhususan
kerja, penggunaan teknologi dan sebagainya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 29/07/2011 (Jumaat)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan penjelajahan dan penerokaan orang Eropah
2) Menerangkan sebab-sebab penjelajahan dan penerokaan
orang Eropah ke seberang laut
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 29/07/2011 (Jumaat)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Revolusi Pertanian dan Perindustrian
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kesan revolusi pertanian dan perindustrian
2) Menerangkan kesan revolusi pertanian dan perindustrian
seperti pertanian sebagai punca ekonomi, kemajuan bidang
pengangkutan dan sebagainya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
MINGGU KE 31
Rancangan Mengajar Harian
Hari Isnin
1 Ogos 2011
Cuti Peristiwa ( Larian 1 MALAYSIA)
Tiada Pembelajaran dan pengajaran dijalankan
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 2/08/2011 (Selasa)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Revolusi Pertanian dan Perindustrian
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kesan revolusi pertanian dan perindustrian
2) Menerangkan kesan revolusi pertanian dan perindustrian
seperti pertanian sebagai punca ekonomi, kemajuan bidang
pengangkutan dan sebagainya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-12.05
Tarikh : 2/08/2011 (Selasa)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Imperialisme Barat
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan imperialisme barat ke Asia
2) Menerangkan faktor-faktor yang mendorong kedatangan
kuasa-kuasa barat ke Asia
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru
dan pelajar bersoal jawab dengan guru
____________________________________________________
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4S2
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 3/08/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan
Barat (Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Sosiobudaya
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyatakan pengaruh islam terhadap ekonomi
2) Menerangkan pengaruh islam terhadap ekonomi seperti perdagangan,
mata wang dan percukaian sebelum kedatangan barat
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 9.45-10.55
Tarikh : 3/08/2011 (Rabu)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Revolusi Pertanian dan Perindustrian
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan perkembangan revolusi perindustrian
2) Menerangkan ciri-ciri revolusi perindustrian seperti pengkhususan
kerja, penggunaan teknologi dan sebagainya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K2
Subjek : Sejarah
Masa : 10.55-11.30
Tarikh : 3/08/2011 (Rabu)
Tajuk : Pembaharuan Dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan
Barat (Bab 8)
Subtajuk : Pengaruh Islam Terhadap Sosiobudaya
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1) Menyatakan pengaruh islam terhadap sosiobudaya
2) Menerangkan pengaruh islam terhadap sosiobudaya seperti
pendidikan, bahasa dan kesusasteraan, kesenian dan gaya hidup
sebelum kedatangan barat
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 9.45-10.20
Tarikh : 4/08/2011 (Khamis)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Imperialisme Barat
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kesan-kesan imperialisme barat ke Asia
2) Menerangkan kesan-kesan imperialism terhadap
Asia Tenggara
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
__________________________________________________________________
Kelas : 4K8
Subjek : Sejarah
Masa : 10.20-11.30
Tarikh : 4/08/2011 (Khamis)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Imperialisme Barat
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan imperialisme barat ke Asia
2) Menerangkan faktor-faktor yang mendorong kedatangan
kuasa-kuasa barat ke Asia
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 80% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru dan
pelajar bersoal jawab dengan guru
Rancangan Mengajar Harian
Kelas : 4K3
Subjek : Sejarah
Masa : 7.05-8.15
Tarikh : 5/08/2011 (Jumaat)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Revolusi Pertanian dan Perindustrian
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menyatakan kesan revolusi pertanian dan perindustrian
2) Menerangkan kesan revolusi pertanian dan perindustrian
seperti pertanian sebagai punca ekonomi, kemajuan bidang
pengangkutan dan sebagainya
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi: Hampir 85% pelajar memahami P&P yang disampaikan oleh guru
dan pelajar bersoal jawab dengan guru
Kelas : 4K5
Subjek : Sejarah
Masa : 8.15-9.25
Tarikh : 5/08/2011 (Jumaat)
Tajuk : Perkembangan Di Eropah (Bab 9)
Subtajuk : Ujian Topikal (Soalan struktur)
Objektif : Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat;
1) Menjawab semua soalan struktur yang diberikan
2) Menguji kefahaman tentang perkembangan di Eropah
3) Memperbaiki kelemahan dalam menjawab soalan yang sukar
Nilai Murni: Rajin dan Prihatin
ABM: Kertas soalan
Refleksi: semua pelajar bersungguh-sungguh menjawab soalan ujian topikal
yang diberikan oleh guru
No comments:
Post a Comment